Nyheder

2 uger siden

BrainAware v/Simon Bendfeldt
Puster lidt ud i dag med et par coachinger og administrativt arbejde. I går havde jeg en fremragende dag i selskab med engagerede virksomhedskonsulenter. Der var fokus på, hvad der skal til for at skabe: “Den gode arbejdsplads - for alle”. tak til alle deltagere og ikke mindst Hedensted Golfklub for en god ramme for dagens kursus.Nu lidt mere tid bag skærmen og så venter en spinningcykel :-) ... Vis mereSkjul
Se på Facebook

3 uger siden

BrainAware v/Simon Bendfeldt
Weekend! En del coachinger og så planlægning til et snarligt kursus har fyldt ugen. Kurset har fokus på at skabe/fastholde et opbyggeligt arbejdsmiljø, sikre trivslen og undgå stress. Nogle af spørgsmålene i ugens coachinger har været: Hvordan håndterer vi en fyring?Hvordan bruger vi vores energi hensigtsmæssig, når der nu ikke er ret meget at tage af? Hvordan fastholder vi glæde og mening, når helbreddet bare slet ikke arter sig? Hvordan tilrettelægges dagene, så den ødelæggende stress hurtigt klinger af igen? Hvad er det bedste at gøre, når vanskelige og decideret truende skyer samler sig forude? Jo, der har såmænd været vigtige emner nok at tage fat på. Nu er det weekend, som forhåbentlig byder på noget godt forårsvejr og ikke mindst solskin :-)Rigtig god weekend til jer alle! ... Vis mereSkjul
Se på Facebook
*Tanketorsk nr. 11*Hjernen har lettere ved at tænke dramatisk end kvantitativt, og det fører os ofte i uføre.Sandsynligheden for at dø af kræft er langt større end i et flystyrt, i terror eller som følge af et lynnedslag. Alligevel har hjernen en tendens til at lade sådanne hændelser have forrang frem for de kedelige statistikker.Jeg kender én, der røg 30 cigaretter hver dag og han blev 105 år. Derfor kan rygning da ikke være så slemt.Jeg kender også én, der aldrig dyrkede motion og han blev ældre end ham løbetossen, der boede nede på hjørnet. Så kom lige endnu en gang og sig at, motion er af afgørende betydning. Nej, hellere et glas rødvin mere, takIkke et ondt ord om et glas rødvin, men vi lader ofte hånt om det vi burde have fokus på fordi frygten for medieoppustede frygteligheder får lov at overskygge det mere jordnære og langt mere sandsynlige.Vi danner os oftest et kort over verden ud fra det vi har lettest ved at komme i tanke om, og det fører os ud i fejlslutninger. Det er naturligvis tåbeligt, da noget ikke er mere virkeligt blot fordi vi lettere kan komme i tanke om det.NB. Tanketorsk, fejlslutninger og selvbedrag er systematiske brud på rationalitet og logisk fornuftig tænkning. ... Vis mereSkjul
Se på Facebook
* Tanketorsk nr. 10 *Hvorfor tilskyndelser let får ærgerlige konsekvenser.I Vietnam vedtog det franske kolonistyre en lov, der gav mulighed for økonomisk gevinst hver gang en rotte blev indleveret. Derved håbede de på at få styr på rotterne. Det førte derimod til at man begyndte at opdrætte rotter.Da dødehavsrullerne blev fundet i 1947 udlovede man en dusør for hvert nyt pergament, der blev indleveret. Det førte til at mange pergamenter blev revet i stykker, så der kunne tjenes flere penge.I Kina gav regeringen penge for indleverede dinosaurknogler. Det førte til at bønder gravede fuldstændigt intakte dinosaurknogler op og slog dem i stykker og scorede masser af penge.Når der udloves attraktive gevinster for en bestemt adfærd tilpasser mennesker sig. Men det har også uheldige konsekvenser, hvis incitamenterne ikke går målrettet efter det rigtige mål.Der findes masser af steder i dette land, hvor politikere, ledere og andre anvender incitamenter, men anvendes de ikke med omtanke går det alt for let galt og ender i strid med intentionen med det hele.NB. Tanketorsk, fejlslutninger og selvbedrag er systematiske brud på rationalitet og logisk fornuftig tænkning. ... Vis mereSkjul
Se på Facebook
* Tanketorsk nr. 9 *Store kontraster får os op af stolen og til lommerne.Kontraster virker på os som fugle på et geværskud. Det gør os øjeblikkeligt opmærksomme.Forskning peger på, at mennesker er villige til at gå mere end 10 minutter efter en rabat på 75 kr. på dagligvarer, men ikke gider bevæge sig 10 minutter hvis tøj til f.eks. 4425 kr. kan fåes til 4500 kr. i butikken lige ved siden af. Det er irrationelt for 75 kr. er 75 kr. og 10 minutter er 10 minutter.Her er det kontrasteffekten der gør udfaldet. Vi har det vanskeligt med absolutte bedømmelser og vurderer noget i forhold til noget andet.Derfor bør smukke kvinder vælge sine grimme veninder at gå i byen med og selv middelmådige konsulenter blomstrer, når de er sammen med tåber. Mange forretninger opnår en stor del af deres overskud på netop kontrasteffekten. Har du nogensinde stået og har købt en telefon, hvor du også er blevet tilbudt en sikkerhedspakke i tilfælde af at du skulle smadre din skærm? Det har du sikkert, men oftest er en sådan pakke at sidestille med at smide penge ud af vinduet.NB. Tanketorsk, fejlslutninger og selvbedrag er systematiske brud på rationalitet og logisk fornuftig tænkning. ... Vis mereSkjul
Se på Facebook

 

Seneste artikler

>> artikler

Træning i det mentale fitnesscenter

Print Friendly, PDF & Email

træning i det mentale fitnesscenterVi har en mulighed, som de færreste udnytter. Faktisk en mulighed, der gør, at vi vil vinde meget ved, at revurdere den gængse tolkning af dagdrømmeri eller fantasier som tidsspilde og uproduktiv.

Ian Robertson udgav i 2000 en spændende bog ved navnet Mind Sculpture, som med overbevisning præsenterer studier af, hvad vi kan opnå ved at udnytte hjernens evne til at visualisere det, vi gerne vil i fremtiden.

Et meget spændende studie viser f.eks, at ved at træne mentalt – altså alene inde i vores hoved – kan vi faktisk aktivere de samme neurale netværk i hjernen, som hvis vi konkret trænede, og herigennem opbygge en øget fysisk styrke.

Mental træning af en finger på venstre hånd, har i en test vist en styrkeforøgelse på hele 22%.

To grupper blev bedt om at træne fem dage om ugen hen over en måned – i alt 20 træningssessioner. Den ene gruppe skulle træne en finger på venstre hånd helt konkret – altså bevæge den. Den anden gruppe skulle alene forestille sig, at de trænede deres finger på venstre hånd. Begge gruppers resultater måltes mod en kontrol gruppe, der ikke viste nævneværdige udsving i deres fingerstyrke hen over samme periode. Gruppen der reelt trænede fingeren på ventre hånd opnåede en styrkeforøgelse på 30 %. Det er der jo ikke noget specielt i. Går vi i et fitnesscenter og bruger maskinerne aktivt, vil vi forøge vores fysiske styrke – det ved vi alle. Det som er interessant er gruppen, der alene trænede mentalt. Hos den gruppe kunne der måles en styrkeforøgelse på hele 22 %!

Hvordan kan det passe, at vi kan få en styrkeforøgelse i en finger, hvis muskel vi ikke konkret træner? Det skyldes det som sker i hjernen. Ved igen og igen at aktivere de samme neurale netværk styrkes forbindelserne mellem neuronerne. Det fører til, at signalerne mellem neuronerne sker hurtigere og med større effektivitet, hvilket fører til en forbedring af den fysiske formåen.

Er der beviser på, at hjernen ændrer sig i takt med, at vi træner mentalt? Ian Robertson giver en rungende: Ja!

Dette kan illustreres igennem følgende eksempel. Kig på din håndflade og giv fingrene numre. Sådan at pegefingeren er nr. 1, langfingeren nr. 2, ringfingeren nr. 3 og endelig lillefingeren nr. 4. Kig nu væk og med din tommelfinger gennemfør sekvensen: 4-1-3-2-4.


Det kan opleves lidt vanskeligt til at begynde med. Men du vil formentlig opleve, at når du har gjort det 10 gange, er det betydeligt lettere end første gang. I gennemsnit vil de fleste bruge omkring 2 sekunder på at gennemføre sekvensen til at starte med. Med træning vil du i midler tid kunne reducere tiden på sekvensen til 3/4 sekund i løbet af et par uger. Det er der jo intet revolutionerende ved. Når vi træner, bliver vi bedre. Øvelse gør mester.

I en hjernescanner kan forskere måle, at de områder der aktiveres når sekvensen 4-1-3-2-4 trænes bliver gradvist større og større. Med andre ord så ændrer hjernen sig i takt med træningen. Det som er interessant og aktuelt i forhold til at udnytte vores forestillingsevne er, at hvis vi alene forestiller os, at vi gennemfører sekvensen 4-1-3-2-4 vil de samme områder aktiveres. Der opbygges derved en styrkelse af de neurale netværk, som ved fysisk træning.

Betyder det så bare, at vi alene kan forestille os til styrke eller til at noget sker, og så gør det faktisk det? Ikke helt. Vi skal have et fundament at bygge på. Når styrkeforøgelsen er på 22 % hos den gruppe, der alene træner mentalt, så skyldes det, at der er muskler til stede i fingeren med en vis styrke, som kan modtage det stærkere signal fra hjernen.

Opsummerende så kan vi ved at bruge vores forestillingsevne, aktivere vores handlingscenter i hjernen (motor cortex), som vi gør det ved at udføre en konkret handling. I coachinger og workshops rummer dette muligheder for at forberede og igangsætte bevægelser mod konkret handling og opnåelse af ønskede mål.

Et spørgsmål til afsluttende refleksion:
Hvis du skal tage ovenstående seriøst og integrere det i din måde at tænke på. Hvordan vil det så ændre din måde at tænke om dig selv, din historie og dine fremtidsmuligheder?

 

Læs også:

MED KNIVEN MOD STRUBEN – DEN LYNHURTIGE HJERNE

1Comment
  • Janni Grotkær Nielsen
    Posted at 14:57h, 13 september Svar

    God artikel – den giver virkelig stof til eftertanke 😉 Utroligt at man kan ændre hjernen ved mental træning – jeg vil fra i morgen starte alle mine dage med at komplimentere mig selv 😉

Post A Comment

Klik her og ring til mig nu